Direktlänk till inlägg 2 januari 2010

Hur jag lärde mig relatera till Skaparen

Av Anders Branderud - 2 januari 2010 21:50

Den här livsberättelsen kommer att handla om mitt liv och främst min resa från kristendom till att istället praktisera meta-ortodox judendom.

Jag föddes 1984 i Vårberg i Stockholm; efter sju månader flyttade min familj till Täby, norr om Stockholm och jag har bott där sen dess. Jag trivs väldigt bra där vi bor; det finns mycket natur. Naturen har jag tyckt om länge; sjöar, skogar, hav, vackra solnedgångar och fågelkvitter. När jag är ute och promenerar, t ex längs en sjö, vilket jag tycker är en fantastisk upplevelse; då är jag ofta tacksam till ha-Sheim – Skaparen av detta universum - att jag har kommit till den punkt i min vandring där jag är idag. Universum manifesterar perfekt intelligent design av en intelligens som långt övergår vår egen.

Jag är uppväxt med en religiös tro. Min tro på g*ud försvann dock ungefär vid tioårsåldern i mellanstadiet. I gymnasiet kom jag i kontakt med fler kristna. Jag var med på ett kristet läger och bestämde mig inom ett par månader att bli kristen. Min tro sig starkare och att jag fortsatte vara kristen var ett högst personligt val. 

Evighet. Vad som händer efter döden, det är något som jag har funderat på mycket under mitt liv. Jag minns att jag frågade en närstående om det i tioårsåldern. Ett tag trodde jag inte att det fanns någonting som skedde efter döden och det tyckte jag var tråkigt. Jag har haft en hel del mardrömmar, kanske främst i 10-årsåldern; bl a om att jag själv dött. Nu vet jag dock vad som väntar efter döden. De som gör sitt bästa att praktisera de många buden i Torahn – den judiska Bibeln – får när de dör komma till ha-olam haba [kristna skulle kalla det himlen]. Det handlar inte om att vara perfekt; när jag bryter mot något som står i Instruktionen – Torahn - får jag vända om och då finns det kipur (hebreisk term som betyder försoning) för mina misstag. 

Forskare är överens om att universum har sitt ursprung i en Singularitet och den perfekta intelligenta designen i t.ex DNA implicerar en intelligent Singularitet. En Skapare som befinner sig utanför rum-tiden gör inga misstag – Han är perfekt. Han har gett Sin Torah (På hebreiska betyder Torah instruktion.) som gäller för alla människor. 

Min tid som kristen var en väldigt känslofylld period. Jag besökte kyrkan regelbundet, jag bad mycket och studerade de kristna skrifterna mycket. 

På hösten 2006 stötte jag på en ny kristen organisation. Där fick jag höra att Torahn –Instruktion - gällde även för kristna. Deras argument var självklara för mig. I den judiska Bibeln står det att buden är eviga. Jag slutade äta griskött och skaldjur; jag undvek att arbeta på shabaten och på de judiska högtiderna. Jag var väldigt tacksam till Skaparen av universum att jag fått reda på detta. Mitt argumenterande för att en del bud i Torahn fortfarande gällde skapade en konflikt på den kristna skolan Livets ord, som jag under det läsåret studerade på. Jag fick sluta där på våren 2007 vilket jag var väldigt glad och tacksam för. På våren 2007 började jag studera i den judiska Bibeln på hebreiska. Min längtan att få bo i Israel växte sig starkare och starkare och jag blev alltmer intresserad av judendom. Jag läste mycket om Israel och studerade israeliska tidningar på internet. Det var i en kommentar till en artikel i en israelisk tidningsartikel som jag 05-2007 hittade Netzarims hemsida.

På deras hemsida stod det historisk information som fick mig att byta livsinriktning. Forskningen på Netzarims hemsida visar vem Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret var och vad han undervisade. Det har stora, viktiga och väldigt positiva konsekvenser för varje kristen som vill börja leva som Ribi Yehoshua levde. Läs mer här: www.netzarim.co.il

Som jag i början nämnde av denna presentation är jag väldigt tacksam till ha-Sheim –Skaparen av universum - för att Han fört mig till den punkt jag är idag. Jag praktiserar med glädje buden i Torahn! För närvarande följer jag de judiska kasheir (kosher)-lagarna, vilket bl a innebär att jag inte äter t.ex skaldjur och fläsk. Jag arbetar/studerar inte på Shabat och de andra judiska högtidsdagarna (khagim).

Hör av Dig om Du har några frågor eller kommentarer.
Vänliga hälsningar
Anders Branderud

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Branderud - 19 augusti 2010 18:51

<p class=""><span class="Apple-style-span"  style="  color: rgb(34, 34, 34); font-family:Arial;"><a href="http://bloganders.blogspot.com/2009/08/proof-of-existence-of-intelligent-and.html"><span class="Apple-style-span"  style="f...

Av Anders Branderud - 20 mars 2010 23:17

Torahn befaller att man ska följa mishpat. Förklaring av ordet mishpat (källa: www.netzarim.co.il ; glossaries): ”Mi•shәpât&prime;  concerns the definitive, authoritative and just interpretation of Tor•âh&prime;  applied to real...

Av Anders Branderud - 6 mars 2010 22:39

Jag vill kommentera det uttalandet.   Den första århundradets historiska Ribi Yehoshua – Mashiakh (Messias)- från Nasaret var enligt en logisk analys (som finns på hemsidan www.netzarim.co.il) av de tidigaste manusskripten (inkluderandes de...

Av Anders Branderud - 15 januari 2010 23:17

(Svar till inlägg på en blogg.) Citat:” Det jag menar är att judarna säkerligen ansåg Torahn kunna ge liv, men ska verkligen vi kristna se på det så?”   Jag tänker besvara det påståendet genom att citera vad Ribi Yehoshua undervisad...

Av Anders Branderud - 6 januari 2010 16:41

(This will be a review and it will also analyze what we can learn from Harry Potter and the Half Blood prin.) I have precisely watched Harry Potter and the Half Blood prince and I would like to make a review. It was a long time since I last reviewe...

Ovido - Quiz & Flashcards