Direktlänk till inlägg 3 januari 2010

Sakarja 14-en profetia som bekräftar att Torahn alltid kommer att gälla

Av Anders Branderud - 3 januari 2010 11:27

(Detta skrevs som ett svarsinlägg till en kristen som menar att Zekharyah 14 stödjer den kristna doktrinen om treenighet.)


En studie av ordens etymologiska (språkforskning) av Zekharyah 14 visar att det inte finns någon referens till treenigheten överhuvudtaget.


Vers 8: “In that yom (day), ha-Sheim shall be a Singularity and His Name a Singularity.”
Ha-Sheim ska vara en Singularitet. Detta visar att treenighetsläran är felaktig.


Vers 16 i Zekharyah är väldigt intressant: "Then it shall be that all of the remnant from all of the goyim who came against Yerushalayim; shall ascend year by year to kneel to the Melekh , ha-Sheim Tzevaot, and to make-the-Khag of Khag Suk•ot′ . ‎17 And it shall be that whoever doesn't ascend from the families of yehudim from the four kanephot ha (wings of the )-aretz to Yerushalayim to kneel to the, Melekh ha-Sheim of Tzeavout, then upon them shall be no rain." 


Förklaringar av ord:
Goyim; definition enligt Tan’’kh (den judiska Bibeln): människor som inte tillhör ha-berit (förbundet) med ha-Sheim (Skaparen). 


Så här fungerade det under det första århundradet: 
De som tillhörde goyim och ville göra sitt uppriktigaste att praktisera Torahn, började med att praktisera ett visst antal bestämda mitzwot (bud) (se "not 0" längst ner) och dem åtog de sig inför ett beit-din ("Judaic court") att göra sitt uppriktigaste att praktisera alla mitzwot (bud) I Torahn icke-selektivt. 


Den som gjorde det fick då av ett beit-din statusen ”geir toshav” och fick då tillåtelse att be i beit ha-kneset ("synagoga") och ta del av Torah-undervisning. De mitzwot som finns i Ma'avar (se not 1 nedan) var alltid tänkta som endast minimumkravet för att interagera socialt med yehudim (judar) och geirim, och det krävdes av alla geirei ha-toshav (plural av "geir toshav") att man fortsatte att göra sitt uppriktigaste att praktisera mitzwot i Torah, för att behålla sin goda ställning bland yehudim och geirim.


Den som vill veta mer om geirim (plural av ”geir”) kan slå upp ordet i en konkordans till Tan’’kh (den judiska Bibeln), samt läsa Louis Feldmans bok "Jew and Gentile in the Ancient World" (se nedan).


Den som trodde att Ribi Yehoshua var Mashiakh (Messias), och ville följa hans undervisning, underordnade sig beit-din ha-Netzarim. 


Ha-Sheim ändrar Sig inte och villkoren för att inkluderas i ha-berit (förbundet) med ha-Sheim ändras inte. 


En logisk analys av ”Apostlagärningarna” (Netzarim accepterar inte de anti-Torah doktriner som den även innehåller; men med en logisk analys (i enlighet med forskningen av den vitt erkända som världens främsta expert i hellenism, Louis Feldman) kan man härleda en del historiska händelser som skedde (se även not 1 nedan)) visar att beit din ha-Netzarim fungerade på ovanstående sätt. 


Den som slår upp alla instanser av ordet geir i Tan’’kh ser att geirim tillhör ha-berit (förbundet) med ha-Sheim, emedan goyim inte tillhör ha-berit med ha-Sheim.


”Moreover, the Noakhide Laws were authored by the Netzârim Beit-Din, being first recorded in ‘Acts‘ 15.20ff ("Noachide Laws," Encyclopedia Judaica, 12.1190)


Således (se Zekharyah 14:16), den som påstår sig att ha-Sheim skulle ha ändrat Sig, och att det står i Tan’’kh att mitzwot (buden) i Torahn kommer att sluta att gälla har fel.


Not 0: [En logisk analys visar att det var följande mitzwot:] Alef: foods over which a blessing has been recited to an image-entity


Beth: [meat which has not been made kâsheir of] blood (Texten som står i noten i "Atonement in the New Biblical Covenant" implicerar att Netzarim avsedde att det endast var tillåtet att äta kött som "properly made kasheir" enligt halakhah.)


Gimel: [meat of] strangled animals, and 
sexual promiscuity. 


Not 1: ” Netzârim′ Reconstruction of Transition. Maavâr′ is a more accurate title for the NT book de-Judaized to "Acts." Maavâr′ records the transition of the Netzâr•im′ from the personal supervision of historical Rib′ i Yeho•shu′ a to the operation of the Beit Din ha-Netzâr•im′ under the first Netzârim′ Pâ•qid′ , Pâqid′ Ya•a•qov′ "ha-Tza•diq′ "(the brother of Rib′ i Yehoshua) in the Ru′ akh ha-Qo′ dësh.” (källa: “Glossaries” ovanstående hemsida).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Branderud - 19 augusti 2010 18:51

<p class=""><span class="Apple-style-span"  style="  color: rgb(34, 34, 34); font-family:Arial;"><a href="http://bloganders.blogspot.com/2009/08/proof-of-existence-of-intelligent-and.html"><span class="Apple-style-span"  style="f...

Av Anders Branderud - 20 mars 2010 23:17

Torahn befaller att man ska följa mishpat. Förklaring av ordet mishpat (källa: www.netzarim.co.il ; glossaries): ”Mi•shәpât&prime;  concerns the definitive, authoritative and just interpretation of Tor•âh&prime;  applied to real...

Av Anders Branderud - 6 mars 2010 22:39

Jag vill kommentera det uttalandet.   Den första århundradets historiska Ribi Yehoshua – Mashiakh (Messias)- från Nasaret var enligt en logisk analys (som finns på hemsidan www.netzarim.co.il) av de tidigaste manusskripten (inkluderandes de...

Av Anders Branderud - 15 januari 2010 23:17

(Svar till inlägg på en blogg.) Citat:” Det jag menar är att judarna säkerligen ansåg Torahn kunna ge liv, men ska verkligen vi kristna se på det så?”   Jag tänker besvara det påståendet genom att citera vad Ribi Yehoshua undervisad...

Av Anders Branderud - 6 januari 2010 16:41

(This will be a review and it will also analyze what we can learn from Harry Potter and the Half Blood prin.) I have precisely watched Harry Potter and the Half Blood prince and I would like to make a review. It was a long time since I last reviewe...

Ovido - Quiz & Flashcards